Källor

Böcker:

Bangs, Lester & Marcus, Greil (red.), Psychotic Reactions and Carburetor Dung [1987] (Anchor Books 2003). Antologi med artiklar ursprungligen publicerade i bland annat Creem och Village Voice.

Brackett, Nathan & Hoard, Christian (red.), The New Rolling Stone Record Guide (Fireside, reviderad och uppdaterad fjärde utgåva 2004).

Brolinson, Per-Erik & Larsen, Holger, Good Vibrations. Rockmusikens stilar och trender. De första 25 åren [1994] (Natur och Kultur 1999). En någorlunda grundlig och akademisk (om man tycker om sådant) genomgång med omfattande litteraturhänvisningar. Använd som kurslitteratur vid universitet och högskolor.

Broven, John, Rhythm & Blues in New Orleans [1978] (Pelican 1995). Grundlig genomgång av New Orleans med dess artister och skivbolag. Tidigare utgiven i Storbritannien som ”Walking to New Orleans: The Story of New Orleans Rhythm and Blues”.

Cantwell, David & Friskics-Warren, Bill, Heartaches by the Number. Country Music’s 500 Greatest Singles (Vanderbilt University Press & The Country Music Foundation Press 2003). Tydligt och uttalat inspirerad av Dave Marsh i både upplägg och ambition. Intressant men inte lika välskriven. Bonus för bilder på skivetiketterna.

Cohn, Nik, Awopbopaloobop Alopbamboom. Pop from the Beginning [1969] (Pimlico 2004). Personlig pophistoria ur ett brittiskt perspektiv.

Covach, John, What’s That Sound? An Introduction to Rock and Its History (W. W. Norton & Company 2006). Kurslitteratur vid universitet och högskolor med allt vad det innebär av låtanalyser, faktarutor och instuderingsfrågor.

Dawson, Jim & Propes, Steve, What Was The First Rock ’n’ Roll Record? (Faber and Faber 1992). Numera utgången och svåråtkomlig framställning där författarna går grundligt tillväga i ett tappert försök att besvara den omöjliga men oundvikliga frågan som dessutom bekräftar en gammal tes – Det är Resan som är viktig, inte målet. Väl värd att leta efter.

Dawson, Jim & Propes, Steve, 45 RPM. The History, Heroes & Villains of a Pop Music Revolution (Backbeat Books 2003).

DeCurtis, Anthony & Henke, James med George-Warren, Holly (red.), The Rolling Stone Album Guide [1979] (Random House 1992).

Escott, Colin med Merritt, George & MacEwen, William, Hank Williams. The Biography [1994](Back Bay Books, reviderad utgåva 2004).

Gillett, Charlie, The Sound of the City. The Rise of Rock and Roll [1970] (Da Capo Press, andra upplagan 1996). Ordentlig och ganska rak skildring av utvecklingen 1954 – 1971. Numera något av ett standardverk och värdefull inte minst för den löpande kontextualiserade genomgången av olika skivbolag.

Gradvall, Jan & Lokko, Andres m.fl., Feber (Modernista 2002).

Guralnick, Peter, Feel Like Going Home. Portraits in Blues and Rock ‘n’ Roll [1971] (Back Bay 1999).

Guralnick, Peter, Lost Highway. Journeys and Arrivals of American Musicians [1979] (Back Bay 1999). Guralnick är en av de mest hyllade och respekterade författarna när det gäller amerikansk rotmusik. Skriver ömsint och personligt. Hans böcker innehåller ofta intressanta och kommenterade diskografier.

Guralnick, Peter, Last Train to Memphis. The Rise of Elvis Presley (Little, Brown and Company 1994).

Guralnick, Peter, Careless Love. The Unmaking of Elvis Presley (Little, Brown and Company 1999).

Harvard, Joe, The Velvet Underground and Nico [33 1/3 Nr. 11] (Continuum 2007).

Hornby, Nick, High Fidelity [1995] (Forum 1996).

Irvin, Jim & McLear, Colin (red.), The Mojo Collection. The Ultimate Music Companion [2000] (Canongate 2003). Den brittiska tidskriften Mojo listar de bästa skivorna genom tiderna. Intressant men aningen opersonlig.

Jackson, John A., Big Beat Heat. Alan Freed and the Early Years of Rock & Roll [1991] (Schirmer Books 2000). Radion spelade en utomordentligt stor roll under populärmusikens utveckling och Freed var en av dess viktigaste och mest kontroversiella figurer.

Johnstone, Nick, A Brief History of Rock ’n’ Roll (Robinson 2007). Ett försök att dra trådar från slavhandeln fram till modern rock görs inte trovärdigt på samma sätt som hos Robert Palmer i ”Deep Blues”. Enahanda prosa, felskrivningar och dessutom en olycklig inledning där Elmore Leonard räknas till en av de stora bluessångarna!

Kennedy, Rick & McNutt, Randy, Little Labels – Big Sound. Small Record Companies and the Rise of American Music (Indiana University Press 1999). Entusiastiskt arbete om Gennett, Paramount, Dial, King, Duke-Peacock, Sun, Riverside, Ace, Monument och Delmark.

Kienzle, Rich, Southwest Shuffle. Pioneers of Honky-Tonk, Western Swing, and Country Jazz (Routledge 2003). Antologi med utökade och uppdaterade texter ursprungligen publicerade i olika tidskrifter eller som dokumentation till utgåvor på det tyska skivbolaget Bear Family.

Kingsbury, Paul (red.), The Encyclopedia of Country Music [1998] (Oxford University Press 2004). Värdefull referens där man inte enbart kan slå upp artister utan även skivbolag, producenter, stilar, instrument eller ord som ”ASCAP”, ”Jukebox” eller ”Louisiana Hayride”. Artiklarna blandas med tio längre essäer om exempelvis kristendomen och countrymusiken, litteratur kring countrymusiken eller vad som gör countrymusik till just countrymusik.

Kjellberg, Erik (red.), Natur och Kulturs Musikhistoria (Natur och Kultur 1999).

Lewisohn, Mark, The Complete Beatles Recording Sessions. The Official Story of the Abbey Road Years (Hamlyn 1988). Standardverk för kalenderbitare och fullt möjlig att läsa rätt igenom.

MacDonald, Ian En revolution i huvudet. The Beatles inspelningar och 60-talet [1994] (Bo Ejeby Förlag 2000). Detaljerad kontextualisering av alla låtar gruppen spelade in.

Malone, Bill C., Country Music U.S.A. A Fifty-Year History [Publications of the American Folklore Society, Memoir Series, Volume 54. 1968] (The University of Texas Press 1974). Lättläst, intressant och välskriven avhandling tillika standardverk om countrymusikens uppkomst och tidiga utveckling.

Marcus, Greil (red.), Stranded. Rock And Roll for A Desert Island (Alfred A. Knopf 1979). Tjugo rockjournalister, däribland Lester Bangs, Dave Marsh, Nick Tosches och Simon, väljer och motiverar ett album att ta med till den där öde ön.

Marcus, Greil, Like a Rolling Stone. Bob Dylan at the Crossroads (Faber and Faber 2005).

Marsh, Dave & Swenson, John (red.), The New Rolling Stone Record Guide [1979] (Random House/Rolling Stone Press, reviderade andra utgåvan 1983). Välmenande guide genom rockhistorien i form av recensioner. Underhållande inte minst för Dave Marshs (som var kvar på Rolling Stone vid den här tiden) elaka sågningar.

Marsh, Dave, The Heart of Rock & Soul. The 1001 Greatest Singles Ever Made [1989] (Da Capo Press, ny upplaga med nytt förord 1999). Ett måste för alla intresserade. Tar rockjournalistiken till nya höjder.

Marsh, Dave & Bernard, James, The New Book of Rock Lists [1981] (Fireside 1994). Trivia och delvis icke annoterade listor av Marsh, Bernard och gäster men alltjämt med ambitionen att tala om vad man tycker är viktigt och synliggöra det som hamnat i skymundan.

McNeil, Legs & McCain, Gillian, Please Kill Me. The Uncensored Oral History of Punk [1996] (Abacus 2005). Samling av citat och uttalanden från de inblandade om punkens uppkomst. Bygger på författarnas egna eller andras intervjuer eller utdrag ur artiklar, antologier och annat material. Fascinerande likafullt.

Morrison, Craig, Go Cat Go! Rockabilly Music and Its Makers [Music in American Life.1996] (University of Illinois Press 1996). I likhet med andra framställningar om denna genre: Entusiastiskt om de musiker som skapade och upprätthöll rockabilly. Intressant försök till genrebestämning i inledningen där pluspoäng ges för musiker med countrybakgrund, användande av ekoeffekter och en vild eller extrem sångstil samt minuspoäng för uppenbart kommersiellt syfte, harmonier eller piano (om det inte spelas av Jerry Lee Lewis)!

Nager, Larry, Memphis Beat. The Lives and Times of America’s Musical Crossroads (St. Martin’s Press 1998). Memphis musikhistoria från 1500-talet till idag.

Oermann, Robert K. & Green, Douglas B., The Listener’s Guide to Country Music (Facts On File 1983). Entusiastisk men aningenför summarisk genomgång av artister och rekommenderade inspelningar. Helheten dras ned av att Oermann & Green nästan uteslutande rekommenderar samlingsskivor.

Persson, Lennart, Feber 2 – Sånger om kärlek (Modernista 2004).

Poore, Billy & Eiche, Jon (red.), Rockabilly: A Forty-Year Journey (Hal Leonard 1998).

Rander, Tommy & Sandblad, Håkan, Rockens roll [1976] (Ordfront, tredje och omarbetade utgåvan 1983).

Sisario, Ben, Doolittle [33 1/3 Nr. 31] (Continuum 2006).

Sneum, Jan, Bonniers rocklexikon. Från Bill Haley till Imperiet (Bonniers 1988).

Southall, Brian, The A-Z Of Record Labels [2000] (Sanctuary, andra utgåvan 2003).

Tosches, Nick, Country. The Twisted Roots of Rock ´n´ Roll [1977] (Da Capo Press, reviderad utgåva med nytt förord och appendix 1996).

Warner, Jay, The Da Capo Book of American Singing Groups. A History 1940-1990 [1992] (Da Capo Press 2000). Diskografier och historia. Tonvikten ligger på rena vokalgrupper men begreppet ”American Singing Groups” medför exempelvis att Beach Boys men inte Beatles finns med. Författarens definition på vokalgrupp är att tre eller fler sjunger stämsång.

Werner, Gösta, 50 filmer och deras regissörer (Bokförlaget PAN/Norstedts 1971).

Wolff, Kurt, Country Music. The Rough Guide (Rough Guides 2000).

Tidskrifter, artiklar och andra texter:

Backman, Dan, “Griffith överraskar med sin närvaro”, Svenska Dagbladet 7 juli 2007.

Fricke, David, ”Lou Reed”, (intervju), Rolling Stone. The Twentieth Anniversary. Issue 512, 1987.

Hawkins, Martin, The Original Carl Perkins (konvoluttext till LP Charly CR 30110).

Hellqvist, Pierre, “Bill Anderson”, Sonic nr 3 sommaren 2001.

Henke, James, “John Fogerty”, (intervju), Rolling Stone. The Twentieth Anniversary. Issue 512, 1987.

Hogg, Brian, “Little Feat”, Strange Things Are Happening. Volume 1 Number 3, July/August 1988.

Jönsson, Martin, “Gillian Welch”, Sonic nr 36 hösten 2007.

Kienzle, Rich, konvoluttext till ”Wynn Stewart. Wishfull Thinking. The Challenge Years. 1958-1963” LP Bear Family BFD 15261 (1988).

Loder, Kurt, “It was twenty years ago today… The story behind the making of ‘Sgt. Pepper’”, Rolling Stone Issue 502, juni 1987.

Lydon, Michael, Let me hear some of that Rock ‘n’ Roll music! (konvoluttext till “Chuck Berry – The Great Twenty-Eight” LP Chess 2CH-9190).

Persson, Lennart, “Lowell George”, Pop #23 april 1997.

Persson, Lennart, “John Fogerty”, Pop #25 sommar 1997.

Persson, Lennart, “I New Orleans är en timme inte bara en timme – det är en liten bit av evigheten som läggs i din hand”, Pop #15 december 1995.

Persson, Lennart, ”Amerikanska musikklubben. Del I: Country & Western”, Pop #7 april 1994.

Pop #10 (1994) ”Världens hundra bästa skivor!”

Pop Vol. 2 #9 (1999) ”100 bästa indiepopsinglarna (någonsin).”

Pugh, Ronnie F., konvoluttext till “Treasures Untold : The Early Recordings of Lefty Frizzell” Rounder Special Series 11 (1980).

Schlager Nr 94/95 (1984).

Sonic nummer 25 (2005) ”00-talets bästa låtar. Topp 50 från Sonics fem första år.”

Widell, Micke, recension av ”Meters – Funkify Your Life. The Meters Anthology”, Rhino, Pop #13 sommar 1995.

Webbplatser:

Allmusicwww.allmusic.com. Värdefull för vissa uppgifter men enerverande för all reklam och långa uppladdningstider.

LP Discography – Covers & Lyricswww.lpdiscography.cz. Ambitiös och användbar hemsida med sångtexter, singellistor och bilder på skivkonvolut. Endast vinyl och endast country dock.

Rockin’ Country Style. A Discography of Country Rock & Roll and Related Records, 1951-1964.http://rcs.law.emory.edu/rcs/index.htm. En guldgruva under ledning av Terry Gordon. Diskografier, bilder och 13 590 ljudfiler.